Recension: Förr eller senare exploderar jag - John Green
2013-02-24 | 07:23:00 / Recensioner på Böcker

 
Hazel Graces har cancer och kommer förmodligen dö inom en framtid. Dom enda människorna Hazel umgås med är hennes föräldrar, så därför skickas hon till en stödgrupp för Unga med cancer. Här kan hon sitta och vara ironisk med alla andra döende ungdomar. En dag tar en med sig en kompis, Augustus Waters. Han och Hazel finner varandra och förstår varandra på många plan. Hur det är att vara ung, hur det är att ha cancer.
Att försöka skriva en vettig recension på en bok som är så kraftfull, utmattande och tårframkallande - är i stort sett omöjligt. Jag hoppas att om 40 år är John Green den nya moderna Shakespeare, utan att överdriva. Givetvis har nog John skrivit fler hjärtskärande böcker under tiden, och jag kan knappt vänta tills nästa bok kommer ut.

Men jag var förvånad i början av boken, dom första 50 sidorna var helt okej men jag undrade lite varför alla hypade över den. Jag kände mig liten besviken, men sen i efter 30 sidor till så tog boken en vändning. Det gick ärligt inte att släppa ifrån sig boken, i slutet så var det svårt att läsa eftersom tårarna bara trillade ner och boken vart fuktskadad på livstid. Förr eller senare så exploderar jag var bättre än vad jag hade förväntat mig, mycket mycket mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. En bok jag sent kommer glömma.

Hazel och Augustus, vilka underbara karaktärer. Jag förstår inte hur Hazel orkade vara så positiv hela tiden. Vilken brud, här har hon cancer och kan fortfarande skämta, läsa böcker, vara sarkastisk, helt underbar är vad hon är, och otroligt stark. Hazel och Augustus är så himla fina ihop.

John Green har sitt eget sätt att skriva på, det är inte för komplicerat men boken kan läsas av alla slags åldrar. En riktigt bra bok kan läsas av alla åldrar brukar jag säga. Min lillebror skulle kunna läsa den här och min mamma med. Just för att John Green skriver på sitt egna sätt.

Har ni inte läst Förr eller senare har ni verkligen verkligen VERKLIGEN missat något stort. Boken är äkta, gripande, hjärtskärande, och meningsfull och helt jävla underbar. Säger bara okay.
 
 
Titel: Förr eller senare exploderar jag
Författare: John Green
Antal sidor: 307 sidor

Jag vill också tipsa om det HÄR. Det är frågor som har ställts om förr eller senare exploderar jag till John Green. Läsvärt och man får reda på rolig fakta om boken!

Tack också till Bonnier Carlsen för boken <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback