Recension: Rubinröd - Kerstin Gier
2013-02-09 | 19:37:00 / Recensioner på Böcker

Gwendolyns familj har många hemligheter, ta till exempel hennes malliga kusin Charlotte som tydligen ska vara en tidsresenär vars förmåga inte har uppenbarat sig än. Gwen kan kommunicera med spöken och efter några yrselattacker inser hon att hon också kan resa tillbaka i tiden. Varje tidsresenär innan henne har fått en egen diamant, och Gwendolyn är Rubinen som alla har väntat på. Men vem är egentligen på den goda sidan? Vem ljuger? Vem kan man lita på när alla säger olika saker?

Jag har sett Rubinröd vimlat omkring på flera bokbloggar och som har hyllat den, jag har dock inte varit så sugen på att läsa den tidigare. Men tidsresor och kärlek, finns ju inget bättre.

Det finns så mycket med boken som jag gillar, karaktärerna har sina egna personligheter och Gwendolyn är en stor favorit just nu. Jag älskar också att det inte var kärlek-vid-första-ögonkastet med Gideon. Egentligen var det inte mycket kärlek alls i boken, utan det var mer om släkthemligheterna som finns. Något annat jag skulle ha vilja läsa mer om var tidsresorna, jag tyckte dom var alldeles för korta och för få. Men det är ju ändå första boken i en triologi-serie så det kommer förmodligen mer kärlek och tidsresor i tvåan och trean. Längtar redan tills jag får läsa tvåan Safirblå.

Boken blev bara bättre och Gwendolyn bara växte, hon är en rolig karaktär som i stort sett är omöjlig att inte älska och känna igen sig i. Hon ifrågasatte Newton och co utan att bli för självgod eller dryg, dessutom hade hon sin bästa vän också. Leslie, så skönt med en bok där kompisen är med i äventyret på en lagom nivå. Älskade att hon hjälpte Gwendolyn att förstå allt lite bättre och det är kul att hon även är delaktig. Båda två är sarkastiska och har en härlig humor. Sedan att boken utspelar sig i London gör ju inget sämre.

Det märks att det bara är första delen i en serie, jag trodde först när jag började läsa den att författaren bytte ut karaktärerna i varje bok. Men tydligen så handlar Safirblå också om Gwendolyn och Gideon. Woho. Vill så gärna se hur deras relation utvecklas! Och vad händer med James? Och Leslie?

Språket och humorn kändes lite Kinsella möter Cabot, alltså. Det var lite Chick-lit känsla över boken men mystiken och spänningen fanns kvar. Rubinröd är en bok jag varmt rekommenderar till alla!

Titel: Rubinröd - Tidlös kärlek
Författare: Kersin Gier