Recension: Vi måste sluta ses på det här sättet - Johanna Lindbäck & Lisa Bjärbo
2013-10-06 | 12:40:00 / Recensioner på Böcker

Jag hetsläste Vi måste sluta ses på det här sättet, inte för den var SÅ bra utan för jag ville bli klar med den. Handlingen var inget nytt och jag är egentligen inte så överförtjust i svenska böcker som är skrivna av svenska författare. Jag blir lätt uttråkad, varför vet jag inte men det är bara något med svenska böcker med originalspråk. Men jag gillade den här boken, även om den var väldigt förutsagd och det blev lite lamt (kändes som om de bara träffades i skolan och stirrade in i varandras nackar) men jag gillar författarnas andra böcker så det är svårt att inte gilla den här också. Den är lättläst och smälter in, inget komplicerat.

Det är alltid något i Gillas böcker som tilltalar mig, deras format på böckerna är väldigt läsvänliga och jag önskar att fler förlag ger sig på sånt format. Boken är behaglig att hålla i och omslaget är dessutom väldigt snyggt vilket höjer läsningen något ordentligt.

Boken handlar om Hanna som går sista året på gymnasiet, hon drömmer att dricka vin i Paris under Eiffeltornet, och att sitta på ett fik hela dagen. Jens har precis separerat från sin flickvän Kajsa och deras dotter Rut, han får ett nytt jobb som assistens åt Oscar och försöker vänja sig vid ett nytt liv. Under en natt möts Hanna och Jens på puben Carmen och Hanna kan tänka sig att ta en genväg hem, hem till Jens. Vad de både trodde var att det skulle bli ett One night stand men nästa gång de möts är på Hannas skola.

Bjärbo och Lindbäck har starka personligheter när de skriver och det märktes i boken, ibland tyckte jag att skillnaderna kunde bli för väl stora och ibland kändes det lite jobbigt att vänja sig vid det nya skrivsättet. Eller så kan det bara vara Hannas och Jens olika personligheter, eller kanske är det ett omedvetet drag hos författarna.

Vi måste sluta ses på det här sättet är helt klart läsvärd och jag tror också att det är en perfekt bok att läsa gemensamt i en skolklass!

Titel: Vi måste sluta ses på det här sättet
Författare: Johanna Lindbäck & Lisa Bjärbo