Recension: Mästerverket - Frank Cottrell Boyce
2013-07-09 | 20:11:00 / Barnböcker

Dylan bor med sin familj i en liten håla i Wales, där det alltid regnar och dit inga skyltar leder. Allt är grått men långt ifrån trist, tycker nioårige Dylan som mest bryr sig om att spela dataspel och skriva dagbok.

Men så väcks plötsligt stadens invånare ur sin Törnrosasömn då det uppdagas att National Gallery i London på grund av vattenskador har evakuerat en del av sina berömda målningar och nu förvarar dem på denna gudsförgätna plats. Alla i staden påverkas på olika sätt av denna händelse. Och Dylans syster smider planer att stjäla ett av mästerverken för att rädda familjens ekonomi.

Även om Mästerverket är den overkligaste bok jag har läst så är den också den mysigaste bok jag har läst på länge. Dylan och hans familj bjöd på skratt flera gånger, det var en riktig underhållande bok. Jag är inte ett dugg konstintresserad men blev det lite efter den här. Efter boken så var jag tvungen att kolla upp alla kända konstverk som nämndes, vilket gjorde att jag fick en bättre bild över hela historien. Visst, det var lite svårt att hänga med när de pratade om tavlor och konstnärer. Men Frank blandade inte bara in konst, det var om Turtles, bilmodeller och hur snabbt dom går i hastighet, försäkringsbedrägerier, och hur man botar en deprimerad morsa. Så boken blev aldrig tråkig vilket alltid är positivt!  Något som var ett stort plus i den här boken var Dylan och hans syskon, speciellt hans syster Minnie var väldigt intressanta och roliga att läsa om. Eftersom dom hade så mycket tokigheter för sig och varje ny sida ständigt var ett äventyr. Jag såg Ramona & Beezus häromdagen och kopplade hela tiden ihop Ramona som Dylan och Beezus som Minnie, vilket var lite kul. Dylan är en sån karaktär som man alltid kommer att minnas, hans personlighet var så skarp och genomträngande att man inte kommer glömma honom, eller hans familj.

Hela boken var ett stort äventyr som jag gillade att läsa om, jag tror att den här boken skulle passa alldeles utmärkt till högläsning för en skolklass. Jag skulle ha uppskattat boken väldigt mycket om min fröken hade läst den högt inför klassen.

Helt klart läsvärd bok om man har tid över, det är en bok man fastnat lätt i och den bjuder på många skratt.

Titel: Mästerverket
Författare: Frank Cottrell Boyce