Recension: Varma kroppar - Isaac Marion
2013-04-22 | 07:32:00 / Recensioner på Böcker

Städerna vi strövar genom är lika ruttna som vi. Jag vet inte vad som hänt. Sjukdom? Krig? Eller beror allt på oss? De döda som kom i de Levandes ställe? Världen har fyllts av zombier och R är en av dem. Han lever på den övergivna flygplatsen, och söker sin föda inne i staden. Det är då han möter Julie..

Jag kan börja och säga att jag inte har läst någon bok om zombies innan jag läste Varma kroppar, kollade jag ungefär 2 minuter på The Walking Dead men stressen hann ifatt, och att kolla på tv-serier när man är stressad blir inget bra resultat. Så lite nervös var jag nog allt, framförallt så har ju boken blivit hyllad och har ju också blivit till film (som jag verkligen MÅSTE se snart). Jag trodde nog också att det skulle vara en dålig zombie version av Twilight, men oj så fel jag hade. Men tänker också, hur kan man tycka om en zombie så mycket? För R var både rolig och spännande att läsa om, han har fantastiska tankar och funderingar. Ingen trodde väl att zombie skulle kunna känna och tänka? Något som jag också älskade var dialogerna mellan R och hans zombiekompis M, det var dialoger om livet och mänskligheten.

Några andra spännande karaktärer fanns såklart, Julie vars pappa styr människorna, Julies kompis Nora och eras gemensamma vän Perry, och såklart R:s zombiekompis M.  Dialogerna mellan R och M var väldigt intressanta att läsa, Julie gillade jag fösta gången hon nämndes,

Jag tyckte boken är sorglig, R, minns ingenting eller hur han blev en zombie. Det finns humor i den, men i helheten tycker jag att den är sorglig. Tänk att glömma bor vem man är, eller vad man känner. Boken var väldigt lätt att komma in i, Isaac leker fint med orden och knyter ihop boken bra. Det var kanske lite äcklig, hur fräscht är det läsa om inälvor och halvätna hjärnor?, men det finns ju inget fint med zombier som äter människor, men Isaac har också blandat in filosofiskt och frågor om stora livsfrågor. Varma kroppar har satt tankarna i rullning, vad lever vi för? vad är skillnaden mellan människa och mänsklighet?

Som sammanfattning kan jag säga att boken var väldigt läsvärd och bra, jag vill gärna se filmen för jag tror den är mycket bättre än boken, men boken lämnade liksom inget avtryck och det är nog ingen blivande storfavorit men bra var den allt! :)

Titel: Varma kroppar
Författare: Isaac Maion
Antal sidor: 288 sidor