Recension: Divergent - Veronica Roth
2013-07-06 | 19:42:00 / Dystopi

 
I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under 
extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
 
Efter att ha lagt dystopiböckerna på hyllan ett litet tag var det dags för mig att hugga in på Divergent. Hade som vanligt väldigt höga förväntningar på den här boken eftersom den har varit väldigt omtalad här i bokvärlden och ska ju till och med bli film. Klart förväntningarna är höga då!
 
Divergent är nog en utav de bästa böckerna jag har läst hittills i år. Världen som Veronica har byggt upp kanske kan jämföras med The Hunger Games, och ibland såg till och med jag likheterna, men jag försökte att inte jämföra så mycket och när jag väl inte jämförde så blev boken genast mycket bättre. Man sugs in i handlingen väldigt snabbt och boken blev aldrig tråkig utan behöll sin spänning från början till slutet. Det var alltid något som hände och karaktärerna är intressanta och det är roligt att få följa deras utveckling. 
 
Jag fastnade ganska fort för Tris och Four, Tris är så sympatisk och hennes röst är så trovärdig och för varje sida jag läste kändes hon som en kompis och inte som en karaktär. Four, vad ska man säga liksom? Snäll, känslig, stark, har en personlighet, cool, en typisk kille som jag alltid faller för. Men man kan inte låta bli att älska Four.

Divergent
var en bok som jag längtade att få läsa, att få komma hem efter skolan och läsa. En riktig bladvändare, rekommenderar den här starkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback