När secondhander blir dyra...
2014-04-10 | 12:01:41 / Allmänt

Att fynda billiga och fina böcker på loppis är något som jag har blivit riktigt bra på de senaste året. Jag vet nu vad som är läsbart och vad som inte är det, jag vet också vilka böcker som alltid finns på varenda second handaffär och jag vet också vilka second handaffärer som har de bästa priserna.
 
I veckan så besökte jag min favorit second handaffär, de har alltid bra utbud av böcker och det finns ALLTID någon bok att köpa. Men så kollade jag på DVD:erna eftersom de hade utförsäljning, för 10 kr st. Det fanns Xena säsong 1 och 2. Jag tänker, jisses! vilken tur jag har idag, 20 kr för två säsonger liksom! Kollar på lappen igen, jo det står DVD 10 kr styck. Går till kassan, skit nöjd med mig själv och mitt fynd. Har ju liksom velat kollat på den serien flera gånger och jag tycker att jag koncentrerar mig bättre om jag har skivor istället för att streama...
 
Men....
...när jag väll kommer fram till kassan så börjar hon öppna boxarna och BÖRJAR RÄKNA SKIVORNA?!
 
Jaha, 40 kr för en box, 50 kr för den andra. Jag frågar vad tusan hon håller på med? Det stod ju 10 kr styck?
Ja men du förstår, det blir ju orättvist för dom som ska köpa EN DVD och det bara är en skiva inuti.
Jag förstår inte varför dom inte skriver att de går efter antal skivor i en "förpackning"? När det står DVD tänker man på förpackningen som skivan ligger i. Jag blev ytterst irriterad och upprörd.
 
Nej jag köpte dom inte. 90 kr för begande tv-serier. Nej tack. Vilket rån.
 
Det är min favorit secondhand, men någon måtta får det ju faktiskt vara. Jag vill fynda billigt, inte dyrt. Dom tar väldigt mycket för böcker också. 15 kr för en pocket, 20 kr för en inbunden. Charmen med att handla second hand är ju att det är billigt. Det var nog sista gången jag handlade hos dom, även om dom är mina favvos. För det är inte kul att fynda dyrt.
 
Jag besökte den lokala second handaffären hemma hos mig, (den andra ligger i en annan stad) jag hittade del av Eragon-serien, en Tove Janson bok, en Maria Gripe bok och en bok av Jojo Moyes. För 35 kr. Hade det varit på min favorit secondhand hade det kostat 70 kr.
 
Vart tycker ni gränsen går vid att handla böcker begagnat? Betalar ni vad som helst för några böcker? Hur tänker ni?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du varit på Överskottsmarknaden någon gång? De säljer alla sina böcker för 1:-/st

Svar: Japp! Där har jag varit många gånger, dock lite tråkiga böcker :)
Julias Lantliv

2014-04-12 @ 16:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback